Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA

Authors

  • Hiis Karlenata Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Bengkulu, Indonesia
  • Asmara Yumarni Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Bengkulu, Indonesia
  • Dina Putri Juni Astuti Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52690/jitim.v5i3.1098

Keywords:

Animated Video Media, Interactive Learning, Science Learning Outcomes

Abstract

This study examines the effect of animated video media on the science learning outcomes of fifth grade students of SDN 77 Seluma, who have difficulty reading due to less participatory learning methods. Using a quasi-experimental design, this study compared class VB (experimental) using animated videos with class VA (control) with conventional learning. The sampling technique was propesive sampling with data collection instruments through observation, interviews, documentation, and multiple-choice tests. Data analysis used normality tests, homogeneity, t-tests, and simple linear regression. The results showed significant differences between the two groups (mean post-test value of the experiment = 96 vs control = 74). The t-test proved the effect of animated media (sig. 0.003 <0.05) so that Ha was accepted. These findings prove that animated videos are effective in improving science learning outcomes through a more interactive and enjoyable learning approach.

References

Afifah, U. N. (2021). Media Pembelajaran Maharah Istima ’ Berbasis. SEMNASBAWA: Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V, 181–188.

Ariyanto, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Kenampakan Rupa Bumi Menggunakan Model Scramble. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 133. https://doi.org/10.23917/ppd.v3i2.3844

Dewayanti, A., Sri Suryanti, H. H., & Wicaksono, A. G. (2023). Analisis Video Animasi Inovatif dalam Pembelajaran IPA pada Masa Pandemi Covid-19 di MIM Girimargo Miri Sragen Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Sinektik, 4(2), 187–195. https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6658

Dewi, S. M., Maftuh, B., Sapriya, S., & Wulan, E. (2021). Pengaruh Media Video Animasi terhadap Kemampuan Resolusi Konflik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2691–2694. https:// doi.org/10.31004/ basicedu.v5i4.833

Djonomiarjo. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 4.

Fatmawati, M. N. A. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 8(2), 188. https://doi.org/10.25273/ajsp.v8i2.2702

Miftah, M. (2004). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal KWA(2), 97.https://books.google.co.id/books?id=rhVNDwAAQBAJ&lpg=PP1&hl=id&pg=PR4#v=onepage&q&f=false

Muslimin, M. I. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Kelas II SD. Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1–71.

Purbosari, P. M. (2016). Pembelajaran Berbasis Proyek Membuat Ensiklopedia Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Untuk Meningkatkan Academic Skill Pada Mahasiswa. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 231. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i3.p231-238

Riyanti, M., & Jarmita, N. (2021). Pengembangan Media Animasi Pembelajaran Berbasis Powtoon pada Materi Unsur-Unsur Bangun Datar. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 13(01), 73–88. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index. php/primary/article/view/4698

Suryani, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis It. Sejarah dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 10(2), 186–196. https://doi.org/10.17977/um020v10i22016p186

Widyahabsari, D., Aka, K. A., & Zaman, W. I. (2023). Media Video Animasi Materi Bangun Ruang. Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran, 587–594. https://proceeding. unpkediri.ac.id/index. php/semdikjar/article/ view/3856/2702

Downloads

Published

2025-05-17

How to Cite

Karlenata, H., Yumarni, A., & Astuti, D. P. J. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(3), 1121–1133. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i3.1098

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.