Mengeksplorasi Pandangan Positivisme dalam Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.52690/jitim.v4i2.750Keywords:
Deductive, Education, Empiric, Philosophy, PositivismAbstract
The philosophy of positivism is an approach that emphasizes empirical observation as a valid basis for knowledge. This philosophical science emphasizes the scientific method and deductive reasoning and considers knowledge that can be empirical as valuable knowledge. There are several things found in positivism in education, namely in the development of educational curricula, learning methods, learning strategies and evaluation of learning learners currently used. This article examines the path of positivism philosophy from a historical perspective with a focus on its influence on human thinking in education. This article aims to provide deeper knowledge regarding the philosophical foundations and their influence on modern thinking in the world of education through critical observations of positivist concepts such as verification, experience, and scientific methodology.
References
Adnan, G. (2021). Agama dan Tantangan Modernitas dalam Perspektif Peter L. Breger. Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.
Arifin. (2020). Filsafat Positivisme Auguste Comte dan Relevansinya dengan Ilmu-ilmu Keislaman. Interaktif: Jurnal Ilmu-ilmu Sosial, 12 (2) 127-144.
Ayomi. (2021). Positivisme dan paradigma struktural dan fungsional dalam linguistik sistemik fungsional. Diglossia: Jurnal Kajian Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 12(2) 109-128.
Bachtiar. (2020). Pengembangan Kurikulum Berbasis Kebutuhan Peserta Didik dan Kehidupan Global dalam Konteks Indonesia. Jurnal Edumaspul.
Bakri, N. B. (2022). Strategi Pembelajaran dengan Model Pendekatan pada Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama Agar tercapainya Tujuan Pendidikan. Jurnal JBES: Journal of Biology Education and Science.
Dozan, R. W. (2019). Logika Penemuan Ilmiah Teori (positivisme Logis) Auguste Comte. Jurnal Ilmu-ilmu Ushuluddin.
E. E. Subekti, E. E. (2011). Menumbuh kembangkan berpikir logis dan sikap positif terhadap matematika melalui pendekatan matematika realistik. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 1(1).
Fauzi, A. (2017). Integrasi Dan Islamisasi Ilmu Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–18 A.
Gita Rahmayanti, A. M. (2023). Implementasi Kurikulum Sekolah Islam Terpadu dalam Pembentukan Karakter Shahihul Ibadah Peserta didik di SMPIT Bina Masyarakat Mandiri. Al-Kaff Jurnal Sosial Humaniora.
Hasanah, U. (2019). Kontribusi Pemikiran Auguste Comte Terhadap Dasar Pengembangan Ilmu Dakwah. Al-I'lam Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 2(2) 70-80.
Ina Magdalena, H. N. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan akibat Manipulasinya. Bintang: Jurnal Pendidikan Sains.
Ismail, R. R. (2022). Relevansi Ilmu-ilmu Islam dengan Pemikiran Auguste Comte Positivisme Terhadap Perkembangan Ilmu Dakwah Islam. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 5 (2) 32-38.
Karmillah, I. (2020). Filsafat Positivisme dan Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam.
Kholifah, N. (2019). Pendekatan Ilmiah (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Kurikulum 2013 Studi Analisis Berdasarkan Paradigma Positivistik. Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 1–23.
L. M. S. Arifin. (2020). Filsafat Positivisme Auguste Comte Dan Relevansinya Dengan Ilmu-Ilmu Keislaman. Interaktif: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 12(2), 127–144.
Laoli. (2022). Eksistensi Tuhan dalam Pandangan Suhrawardi dan Mulla Sadra. Aqlania, 13(2), 223-246.
Maulidi, S. &. (2022). Filsafat Positivisme dan Ilmu Pengetahuan serta Perannya Terhadap Pendidikan di Indonesia. Jurnal Yaqzan, vol. 08.
Mayadah, U. (2020). Positivisme auguste Comte. Jurnal: Paradigma Jurnal Kalam dan Filsafat, 1-12.
Nova, A. K. (2022). Filsafat Positivistik, Manusia Modern dan Kegagalan Modernitas. Genta Hridaya: Media Informasi Ilmiah Jurusan Brahma Widya STAHN Mpu Kuturan Singaraja, 6(1), 33–39.
Nugroho, I. (2016). Positivisme Auguste Comte: analisa epistemologis dan nilai etisnya terhadap sains. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 11(2), 167–177.
Ridha, N. (2017). Proses penelitian, masalah, variabel dan paradigma penelitian. Hikmah, 14(1), 62–70.
Rofiq, M. N. (2018). Peranan Filsafat Ilmu Bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 161-175.
Samekto, F. (2012). Menggugat Relasi Filsafat Positivisme Dengan Ajaran Hukum Doktrinal. Jurnal Dinamika Hukum, 12(1), 74–84.
Saumantri. (2022). Konstruksi Nilai-nilai Moderasi dalam Beragama dalam Perspektif Filsafat Agama. Substantia: Jurnal Ilmu-ilmu Ushuluddin, 24(2) 164-180.
Sundaro, H. (2022). Positivisme dan Positivisme. Refleksi Atas Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Perencanaan Kota, 22(1), 21-30.
U. M. Ayub., &. M. (2014). Profil Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengambilan Keputusan Pada Pelaksanaan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(7).
Windiadnyani, N. K. (2022). Kecerdasan, Filsafat Dan Kesadaran (Mitos Goa Plato). Pangkaja: Jurnal Agama Hindu, 25(2), 116–127.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author who submits the manuscript must understand and agree that the copyright is held by Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read, download, copy, distribute, print, search, link, or use for any other lawful purpose. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)